Du får tre önskningar! Vad önskar du dig?

5kommentarer

Mina tre önskningar:

1. Jag vill vara arton. Jag vill kunna dricka vin, whiskey och fina drinkar varje dag om jag så vill. Mamma och jag skall dricka whiskey för att det är tjusigt och vi skall också åka på vinprovningar i olika länder. & sist men inte minst - RÖSTA I VALET!!! Janne Björklund hälsade ju på oss De Geer:are igår och jag tyckte om honom himlans mycket! Dessutom är Helena von Svans här i Viken också Folkpartist. Och hon är med BRA!! Så arton vill jag bli!

2. Tro det eller ej, men vinter... Hela dagen har jag drömt om att rulla mig i snön nedförs en lång snöig backe, om litervis med glögg, risgrynsgröt, rally på is med pappa och: Tomten! I år vill jag att Tomten tycker att jag uppfört mig. Det var länge sedan han såg mig.

3. En tidsmaskin! Så förutsägbart, jag vet. Men jag vill träffa Nancy & Diana Mitford, Sixten Sparre, en Dinosaurus Rex och räkna hur många rynkor jag ser i spegeln om femtio år.

Vad är dina tre önskningar?


Tänk om jag skulle vakna opp i morgon i ett snölandskap likt det i Narnia, samtidigt som jag i kalendern drar av en lapp där det står: JK 18 år och att när jag tittar ut en extra gång ser meterstora fotspår i snön... Då kommer jag be någon nypa mig!

5 kommentarer

mamma <3

05 Sep 2010 13:16

- att vara arton.

Nä, skojade bara! ;-)



1. att alliansen vinner valet

2. att båda mina två underbara ungar skaffar sig ett bra och lyckligt liv (nåja det sistnämnda ska ju vara en rörlig parameter, men iaf lyckliga större delen av tiden)

3. att jag lyckas få ett roligt jobb. Snart!!



Skulle kunna fortsätta, men du efterfrågade ju bara tre så det får räcka...

Puss & Kram

Jk

05 Sep 2010 13:27

Åh. Vad roligt att läsa dina önskningar!!

Det är ju en självklarhet att de vinner (annars börjar vi packa;-)

De två sistnämnda är det bara att hålla tummarna se! Fast Bockarna Bruse överlever allt, det är vad jag tror. Och mamma, du är bäst

Och solen har sin gång.

07 Sep 2010 17:46

Tja. Brukar hamna på din blogg då och då men nu var det ett tag sedan. Jag har alltid gillat dina inlägg och tyckt att tankegångarna varit mer mogna än lillgamla men denna gång blir jag lite misstänksam. Hur kommer det sig att du gillar honom så mycket? Jag har lätt att förstå att föräldrar till barn håller med honom och i vissa fall gör jag det själv, oftast inte men jag är nästan dubbelt så gammal som du. Jag trodde att ett ungt hjärta alltid var rött inte militärgrönt.



Jag inser att första gången jag kommenterar här så är det något negativt och därför vill jag tillägga att din entusiasm ibland smittar av sig och därför brukar jag återkomma hit för att få lite energi. Tack för det.

Jk

07 Sep 2010 19:01

Detta triggade min nyfikenhet! Så spännande med en hemlig läsare, vad kul att jag kan glädja någon! Är det inte det vi föddes till, så bevisa för mig motsatsen!? Glädje är bäst - fortsätt sprida det!!



Jo, såhär är det: den senaste veckan så har Folkpartiet, Centern och Sossarna varit på min skola och pratat till oss. Det var då jag föll för Janne. Till Maud somnade jag, till Baylan (de vågade inte skicka Mona...) satt jag stum av förskräckelse. Ibrahim Baylan använde sig av såna där Hitler-fasoner, du vet. Pratar lågt först men stegrar sedan och till sist sprutar munvätska ur hans mun. Usch. Dessutom hade han inte rent mjöl i påsen. Jämförde USA:s rika folk med de rika här i Sverige, "snart kommer väl "de rika" (de som han sa röstar på Moderaterna) att sätta stängsel runt sina hem och låsa ut fattigfolket de också." Gillar inte alls när man delar in människor i olika fack.



Janne tyckte jag om för att han såg snäll ut, som Göran (min gammelfarbror). Kan hända att deras politik var vettig också... Till exempel att införa fler betygsnivåer, splittra mobbningsgäng - istället för att flytta på den mobbade eleven, sätta opp skolkning i betyget, hårdare tag när det gäller invandring, vad tusan? Vi kan inte ta in hur mycket människor som helst i Sverige utan att vi tar hand om dem och hjälper dem, de kan väl inte veta hur det är här i Sverige om de kommer från ett land som inte är Sverige? Janne ville att ett krav för att bli svensk medborgare var att lära sig svenska.



Och i förra veckan var det politikerdebatt här i Viken med. Då var ingen bra. Men i publiken satt Helena. & hon var förnuftig.

Det gamla riket

12 Sep 2010 12:46

Jag håller med om att Folkpartiet har en skolpolitik som tydligt tar tag i skolans problem nämligen ordning. Vad man konkret har för plan för detta har jag aldrig förstått men de synliggör ju problemet. Vad jag kan se så måste det till fler lärare, mindre klasser och mycket mer pengar till skolan. För att kunna göra det måste alla hjälpas åt och jag kan inte se hur man genom att sänka skatterna och skylla på att alla sjuka är lata ska kunna betala upprustningen av skolan. (jag vet, grovt förenklat men ändå) I sak håller jag med Jan i skolfrågan men inte i den politiska lösningen.



Vad gäller invandringsfrågan så är den lite knepigare. Jag ställer mig här helt mot folkpartiet och undrar var de liberala och socialliberala idéerna tog vägen. När det gäller krav på att svenska medborgare ska kunna svenska så är det absolut en självklarhet att kravet på att lära sig svenska ska ställas. Att någon skulle söka svenskt medborgarskap och inte försöker lära sig svenska är väl att tro för lite om människan? Absolut, jag vet att det finns en hel del gamla människor som kommer hit (60+) som struntar i att lära sig det svenska språket, jag kan förstå dem till viss del och om de väljer att söka svenskt medborgarskap så kan det ju inte vara ett problem att de inte kan svenska. Deras barn och barnbarn som är de som ska in i arbetslivet och hjälpa till med att finansiera vår offentliga finanser däremot lär sig däremot, om inte föds med språket i vårt land. Just kravet på att man ska lära sig svenska är så självklart så det borde inte ens tas upp, när det gäller Folkpartiet så är det väl kravet på något slags prov i svenska som var förslaget. Detta är så orimligt så alla andra partier förkastar idén, det kan aldrig utföras på ett rättvist sätt. Jag anser att hela idén bara ett billigt men effektivt sätt att fiska röster. Detta är iofs inte Jans idé utan Lars Leijonborgs och om jag inte minns fel så var även Maria Leissner, före honom, inne på samma spår. Varje gång Folkpartiet gör sådana utspel vinner man flera procent i valtider. Det är smart men farligt. Jag tror inte liberala människor i Sverige vill att Folkpartiet förvandlas till motsvarande Danskt Folkeparti eller Norges Fremskrittspartiet men det är ju det som, enligt mig, håller på att hända när man anspelar för mycket på främlingsfientlighet och burkatjat. Förvisso är det bra att Folkpartiet tar röster från Sverigedemokraterna, det kommer antagligen hålla dem utanför riksdagen ännu en valperiod men vill liberaler bli förknippade med främlingsfientlighet? Jag är ju inte liberal själv så jag vet ju inte men när jag tänker på liberaler tänker jag på smarta, utbildade och humana människor, inte tvärt om.



Jag tycker valet är svårt och jag kan ärligt säga att inget parti egentligen tilltalar mig alls. Jag har alltid varit vänster, om du inte förstod det innan, men just nu känns det som det kvittar. Det känns lite som en jämn smet. Jag gjorde DN:s valbarometer och förtidsröstade sedan på det parti som jag var närmast. Det var förvisso åt vänster men det kunde lika gärna varit åt annat håll.



För att förtydliga har jag inget mot Folkpartiet även om de fick sig en känga här men jag är orolig för var de är på väg.



Vem är Helena?

Kommentera

Publiceras ej