Årets agenda

1kommentarer

För det första fordrades en visit till biblioteket. Utan att avlägga ett besök där skulle ingen plan kunna smidas. Väl där var jag nödgad att bestämma mig för vad jag letade efter. En bra plan, skulle det vara. Det känns alltid som en resa till rymden när jag går in i ett bibliotek. Där varje bok är en stjärna och ibland erfar man en planet, oftare än man tror, som är en riktig fröjd för ögonen. Ja, är inte böcker som en outforskad värld/planet, så säg? Så beslutsångesten la sig som en mantel över mina axlar men med ens hade jag allt klart för mig. Planen hade således kartlagts för detta år. Förra årets tema var ju klassiker och självbiografier. Så i år får det bli, av ödets nyck, sagor och nobelpristagare i litteratur! Låter det inte bra? 

Andningsgunga och Bockfesten kan sälla sig till listan över redan lästa verk. De tillhör, om det undgått någon, kategorin för nobelpristagare i litteratur. Och det är ungefär där jag befinner mig nu. Mellan en bockfest och början på en ny värld som jag hittar i Decamerone. Världslitteraturens mest berömda novellsamling. När den är plöjd väntar... bibeln? Jag har aldrig lyckats ta mig genom den, men det borde jag väl göra - för bättre historier än i bibeln finns det väl knappast, som Moberg sa!

Kan knappt vänta innan jag får börja läsa en ny historia!
//Jk

1 kommentarer

sonja

21 Apr 2011 00:16

åh, älskar bibliotek. Jag ska lätt läsa decamerone!

Kommentera

Publiceras ej