Djup sjuk. Det rimmar.

1kommentarer

Mors dag idag. 24:e augusti, den bästa dagen. För samma dag som du föddes föddes jag, älskar dig för att du födde mig. Du ger mig liv sen första gången jag började leva. Men en sak gjorde du fel. Du planterade mig på fel ställe. Fel fel fel fel. Fyra fel (jag har bytt favoritnummer till ditt). Och nu vet jag inte längre. Stenhård som man är, så härdad att man glömt hur man gråter. Hur vet man vilka man kan lita på? Litar på några, litar inte på någon? Sviken för många gånger. Men jag har lärt mig något värdefullt. Hur man lever ett liv utan att vara död, att leva ett liv och känna tillfredsställelse varje dag. För det kan jag om någon. Jag älskar att jag är kapabel att växa utan vare sig sol eller vatten. Vi är av samma material som bergen, skogen och haven, så känner jag. Jag är så trygg i mig själv och lär mig saker varje gång jag faller. Det gör mig bara starkare.

Det allra roligaste idag var att jag för en gångs skull läste horoskopet på morgonen. Nu när dagen har gått kan jag konstatera att det stämde in bra. Du är så snäll, men akta dig för att bli utnyttjad. Ska man skratta eller gråta frågade jag dig. Lämpligt väder att gråta i, dock är jag ju inte förmögen att pressa fram en endaste tår, så jag skrattar. Jag skrattar alltid. Det är något komiskt med sorgen också.

Tankar som florerat idag: provrum är bra. Sköna är en underdrift. Jag hatar ju egentligen köpcentrum, en konstlad värld, men provrummen är borträknade. De är äkta. Som en egen liten oas. Det enda som går an att vistas i inne i ett köpcentrum är just i något provrum någonstans, med en stor stol. Man slipper blickar och kan göra vad som helst. Ställ bara något under draperiet så ingen öppnar i tron att det är tomt därinne, en väska eller påse funkar exceptionellt bra. Dra noga för gardinerna. Med påsarna som skrämmer bort alla som tycker att det värsta som skulle kunna hända är att få se någon blottad finns ingen risk i världen att skynket slits bort. Du har hittat ett ställe att vara säker på.

Min oas fann jag idag. Var så blottad som någon någonsin kan vara. Öppnade mitt hjärta och lät tårarna strömma. Fast de har ju slutat rinna på utsidan, de rinner bara osynligt på insidan. Ingen vet det. För alla verkar tycka att det värsta som finns är att se någon blottad. 
//Jk

1 kommentarer

E

24 Aug 2011 23:03

Du är mitt ♥ Älskade, bästa sis!!

Kommentera

Publiceras ej