Bokflickan

1kommentarer



Alla vidunderliga världar som befinner sig mellan bokpärmarna. En resa som börjar vid första ordet och kan föra oss precis vart vi vill. Ställena som jag gärna reser till är Hemingways Spanien i Och solen har sin gång, Donna Tartts Den hemliga historien, och Victoria Benedictssons Fru Marianne som utspelar sig i ett svenskt 1800tal.




Vilket privilegium att få läsa en bok egentligen. Tänk så många timmar och tankar någon har ägnat åt att författa en bok. Att hitta på en helt ny värld och låta andra upptäcka nya universum. Min favoritbok som barn: Flickan som bara ville läsa. Hon bor på en kulle och läser hela dagarna. Elviran står utanför huset och ger henne ljus när skymningen faller. Men så en dag fungerar inte lampan, elviran står still och vinden är försvunnen. Således börjar resan och sökandet efter vinden. Hon hittar den till slut i en telefonkiosk, om jag inte minns fel. Hon släpper ut den och vinden tackar henne så mycket och det slutar lyckligt med att vinden aldrig mer försvinner utan blåser utanför hennes fönster så att hon kan läsa hur mycket hon vill resten av sitt liv.

Vinden. Någon frågade mig igår vad jag tycker om kärlek. Jag svarade att det är vad jag innerligt har satt min tro till, jag tror att alla behöver kärlek för att orka leva. Jag sa: det är bättre än luft.
//Jk

1 kommentarer

Helena von Schantz

28 Aug 2011 22:12

Jag har svårt med Hemingway. Med hans kvinnoporträtt närmare bestämt. Men den gamle och havet är fin. En gubbe och en fisk. Det går fint att identifiera sig med vilken som helst av dem. :)

Kommentera

Publiceras ej