Det är menat att det ska vara så

1kommentarer

- Ska jag göra scones åt henne?
- Nej, ruffinmussin har hon ju inte fått på jättelänge.
Går opp och läser. Går ned och bakar ruffinmussinen, för det är vad Eve ofrivilligt har döpt mina russinmuffins till. För det är sånt vi gör, min släkt. Blandar ihop bokstäverna; ofrivilliga men ganska komiska inslag i våra dagar.
Eve kommer hem från fotbollsträning. De hade burit bänkar och hon förtjänade mina bakverk på sin namnsdag. Evelina.

- Följer du med till biblioteket?
- Ja, det gör hon. Det var så länge sedan hon var där, svarar mamma.
- Okej.
Vi åker och Eve tar med kameran. Det är så fint väder så jag dör. Men ändrar mig och säger så jag får dånvimpen istället. Språket borde vårdas bättre.

Vi åker i cirklar. Bokstavligt talat. Eve och jag... Antingen råkar vi ut för att gå vilse i en skog, eller stå i ett land helt ensamma och helt panka... eller glider omkring på isen vid parkeringen på Grännäs. Det är sånt vi gör också, tydligen. Utsätter oss för ofrivilliga äventyr. Det är bra för hjärtat, för såhär efteråt är det ett kul minne. Bilen satt fast. Efter en timmes kamp mot isen dök far opp. Körde bilen därifrån på en sekund.

Det är menat att det ska vara så, mitt liv. Precis som idag.
& jag älskar när det är så.

1 kommentarer

E

18 Jan 2014 15:30

Kommentera

Publiceras ej