Kluttar

1kommentarer

Dagen har varit så fantastiskt bra ända till för en timme sedan, då den fina stämningen bröts och byttes ut mot vrede och ilska. Vrede för att kulturhistoriauppsatsen inte är klar, inte på långa vägar i närheten av fullkomlig. Den ska innehålla fakta om antiken, medeltiden, renässansen och barocken och jag har inte fullgjort uppgifterna i någon epok. Antiken är halvklar, de andra två får duga medan barocken inte ens är påbörjad. Jag måste tillägga ett litet obetydligt problem till, alltså, den ska vara inskickad till vår lärare innan den här dagen är slut.


Den vitruvianske mannen av Leonardo.

Jag älskar kulturhistoria egentligen. Jag är den som lyssnar på klassisk musik, gärna går på historiska museum och spelar frågespel om konstnärer när tillfälle ges. & har jag glömt att säga att jag är modeintresserad också, eller har ni märkt det själva? Ändå så kan jag ju naturligtvis inte allt om detta i alla fall. Det är där skolan kommer in som en räddande prins på vit häst, tänker jag. Men sååå gör den inte det!!!! Nej, för här har vi fått i uppgift att skriva om alla dessa saker man borde skriva om, men vi har inte lärt oss imponerande mycket under lektionstid utan istället är det tydligen meningen att under tiden vi skriver skall lära oss allting och söka efter fakta själva. Vad är då skolan till för? Om den inte är för att lära sig i, utan säger att vi ska lära oss allting själva hemma istället? Det tar så mycket av vår tid att inte lära sig saker i skolan...

Jo. Sen sa jag att jag var ilsk också va? Det är mest för att jag är så ytterst besviken på mig själv. Att jag inte kan det som förväntas av mig, att jag fylls av prestationsångest och struntar i allt till slut, ger opp och skriver blogg istället. Skolan är så himla sned. Det är därför jag inte gillar den. Det var därför jag tänkte skita i gymnasiet. "Skriv en uppsats och reflektera och analysera!" Det är inte så enkelt som det låter om man aldrig fått lära sig det. Likadant med prov och sånt annat man förväntas kunna. Studieteknik borde införas som ett ämne, för jag vet då inte hur man lär sig grejer på bästa och enklaste sätt.

Jag kan ganska mycket om saker och ting, men i nian gjorde jag inte det som jag skulle göra, lämnade in i tid, eller bemödade mig med fjäsk och sånt. Jag struntade i betygen kan man säga. Men ibland tycker jag att det är så onödigt, slöseri med tid. Så istället för att vara en bra elev som älskade bra betyg värdesatte jag inte bra betyg. Bara för att visa att skolan var sned, för att vara en rebell. Men i slutet var det ju jag som drabbades ändå. Men haha.

Jag är ju bara en bajsklutt i toan....
& nu kör jag på en stund till!

PUSS
//Jk

1 kommentarer

Gissa vem?

24 Jan 2011 12:30

Hej bajsklutten...

Studieteknik i all ära, men det handlar mycket om att ta ansvar också. Ansvar för sitt eget lärande. Går alldeles utmärkt att testa sig fram för att förhoppningsvis hitta ett bra sätt för just dig att lära på. Finns vare sig någon ultimat studieteknik eller lärare som passar precis alla. Ej heller någon universalmetod för att snabbt lära sig allt man vill. Nej, det är ett evigt gnetande för att finna rätt väg för de flesta av oss. Kom dock ihåg att våga ta hjälp av lärarna och andra i din närhet också. Och glöm inte att det är KUL! Man växer en liten bit för varje kunskap man lägger till ;-)

Lycka till!



P.S. Håller iofs med dig om att lektionstid ofta kan nyttjas mycket effektivare. Något att ta upp med lärarna? D.S.

Kommentera

Publiceras ej