Matematik är kul

2kommentarer

Ni som läste mitt inlägg för några dagar sedan, här är en kapitulation och en fortsättning som förhoppningsvis löser mina problem i detta helvetiska ämne. Jag har nämligen föresatt mig att ge mig hän i ett nytt projekt där själva syftet är att upptäcka att matematik är kul! Det är ledorden i detta projekt, och i slutet när jag verkligen har förkovrat mig lär jag veta om det är kul eller inte. Planen är att istället för att nöta en massa formler och lösa tal skall jag ta reda på vem som uppfann det sättet att räkna på, om man har någon nytta av det och därefter lära mig. Lätt som en plätt!

En giller ju historia, vetni, och får jag bara reda på bakgrunden så blir det nog intressantare alltihop. Hannibal i slaget vid Cannae använde sig ju av kemi när han skulle besegra romarna. Kanske är kemi kul det med? Hannibal skulle över med sina soldater och elefanter över ett stort, högt berg, då fick inte elefanterna plats så han var tvungen att "spränga" bort lite berg med hjälp av träd och eld. Han satt helt sonika eld på träden så att berget sprack och elefanterna kunde traska vidare och skrämde slag på de stackars romarna.
Så bra det är med fantasti, hörni. Nu kör vi!
//Jk

2 kommentarer

moster

09 Nov 2011 13:36

Jag hoppas verkligen du kan läsa dej till hur roligt matematik är.För det ÄR KUL. Lycka till. Kram till dej från mej.

Mathilda

10 Nov 2011 19:00

Håller med föregående talare. Matte är kul, och förhoppningsvis märker du det nu^^

Kommentera

Publiceras ej