Vi kan prata utan språk

1kommentarer

Språk är till för att vi skall kunna kommunicera och uttrycka oss. Föga förvånande finns därför så många som över 5000 språk i världen, och ännu fler dialekter. Förr i tiden tror jag emellertid att det fanns ett universiellt språk. Nu snackar vi tusentals år, kanske miljarder år sedan. Ett språk som alla kunde oavsett region. Ett universiellt språk där vi faktiskt kunde överföra tankar till varandra. Sen slutade vi lyssna och började öppna käften istället, men kunskapen om telepati tror jag bestämt finns kvar inom oss någonstans. Låter det flummigt? Innan man avfärdar teorin helt bör man börja lyssna.

Hur kan man egentligen definiera vad som är ett språk (och inte en dialekt), undrar jag. Är det ytterligare en sån där sak som "de med makt" bestämt; av samhället skapade regler? Språk, språk, språk. Ett ämne som föder många tankar...

Mamma är här, vi har varit på italienskkurs tillsammans. Molto bene! Blir väl att studera lite innan vi kryper till kojs. Mamma studerar retorik också, och vi får väl diskutera det lite sedan också, mycket intressant. Känner att det faktiskt är bra att hon kommer ibland så att jag inte glömmer hur man diskuterar, haha.

Är matte ett språk, och om det inte klassas som det lyder följdfrågan: varför inte? Jag förstår ingenting av det. Alla andra pratar och skriver det men jag sitter där illa till mods och tänker att oavsett om jag kan svenska, engelska, franska, italienska, kärlekens språk och det universella språket så är matte något jag aldrig kommer lära mig. (Ja, jag har gett opp hoppet för länge sedan.) Matte är sannerligen inget universiellt språk där man förstår enbart av att lyssna ordentligt...
//Jk

1 kommentarer

Mathilda

13 Sep 2011 18:40

Åh, så har jag också tänkt. Ibland känns det som man skulle förstå mer om man bara kunde ... stänga käften ibland. Man skulle kanske bli mer observant. Ibland är tal överflödigt. Och ibland är det det bästa som finns.

Jag tycker definitivt att matte är ett språk, där reglerna är stenhårda och det inte finns undantag på samma sätt. Ett språk där man måste tänka efter ordentligt, för om man gör ett litet detaljfel så faller allt och svaret blir inkorrekt ...

Kommentera

Publiceras ej