Jane Eyre

1kommentarer

Nu har jag sett filmen också, och den var inte alls lika bra som boken. Jag skall nog följa rådet om att inte jämföra filmer med böcker. Aldrig någonsin kan något slå en bok. Knappt Anna Karenina med Greta Garbo i huvudrollen (trots att jag bara läst de första sidorna i den).

Jane Eyre (boken) skrämmer mig. Alla läskiga partier som jag vid en ålder då jag knappt var byxmyndig höll på att skrämmas ihjäl av (fan jag är snart körkortsmogen och måste hålla för ögonen när jag ser filmen). Den är läskig. Och i motsats till Borta med Vinden där kärleken exploderar med blixtar och dunder så är Jane mer "engelsk" av sig. Janes liv är till en början en Askungensaga som någonstans i mitten blir mer magisk än så, naturligtvis. Åh Jane, åh vad jag älskar slutet som är så fint, lika fint som språket är under 1800-talet. Kärleken, orden och de ädla konsterna i ett rikt 1800-tals liv, det är det som får mig att liksom falla ned i en avgrund tillsammans med alla andra som läst Jane Eyre och älskar den. Sämst i boken är emellertid när St. John med sitt dystra änne hälsar på och bara babblar om sin bild av Gud. Filmen var inte alls så som jag beskrivit boken. De hade liksom tonat ned allt på något sätt. Läs boken istället, I'm just saying. Blev lite besviken på gamla tanter som satt bredvid på Cnema och inte hade läst den. Vafan. Det är ju en klassiker av rang! Fina ord på s.82: Sådana ytliga fläckar finns det även på den klaraste planet, och miss Scatcherd och hennes gelikar uppfattar bara dessa små defekter och förblir blinda för himlakroppens djupa strålglans.

Gosh, vilken 1800-tals kväll det blev. Först Jane på bio och sedan Anna här på datorn. Pendlar mellan England och Ryssland. Befinner mig vid tåget och där ser ni mig gå av med svart kajal och lila diamantklänning. Röken som döljer hela mig, vackraste skapelsen på perrongen. Och sedan, ögonkontakt med min prins, helst Clark Gable, men det funkar även med Johnny Depp. Jag är emellertid Scarlett O'Hara, har Irland i blodet och är som genom ett trollslag borta med vinden, någonstans i röken.
//Jk

1 kommentarer

klarissimo

04 Jan 2012 12:32

Fina, fina Jane! Vill gifta mig med henne. Vill vara henne. Åh men boken är så mycket bättre! Kan vi inte ha bokcirkel snart? Läsa om alla klassiker och dricka rosé? Det vore ju epic om något! Bisou ma cherie!

Kommentera

Publiceras ej