African Queens dag 4

3kommentarer

Såklart att den 10:e skulle vara underbar. I Sverige är det ju mormors födelsedag, och jag missar den. Men har firat den här i Kenya med att ringa till henne, och haft en helt underbar dag till hennes ära. Jag vet knappt hur jag skall kunna förklara för någon som inte varit med om den. Dagen alltså. Underbara liv jag lever. Först värmde vi opp med en masai-marknad. Jag är verkligen proffs på att pruta. Köpte en ring för 5 kronor och ett halsband plus ett armband för 30 kronor. Och två nödvändiga köksslevar för 50 kronor, har verkligen önskat mig träslevar länge nu (husmodern i mig alltså...). Sen åt vi underbart billig lunch, kycklingpaj med färskpressad passionfruktsjos. All frukt är kenyansk och mognar på träden vi går förbi. Vi skulle kunna leva på att gå runt i staden och bara plocka nävarna fulla, så skulle vi bli mätta.
 
Efter lunchen åkte vi till Jujja, ett ganska okänt område för hjälporganisationer. Så vi tänkte att vi kunde hjälpa till, även att vi inte är någon hjälporg. Vi besökte en dansskola med barn från 5 år till 14 år. När vi kom till skolan så var det bänkar uppställda och första raden var reserverad för oss. Knappt hann vi sätta oss innan trummorna började göra musik och barnen började en dansföreställning som varade en hel timme. Aldrig har jag varit med om något varmare, eller häftigare för den delen. Solen har stekt hela dagen verkligen. Hehe, och vi vet att det i Sverige är snöigt och jävligt, så vi skålade för snö i Sverige förut, överlyckliga över att vi slipper den där kylan på ett bra tag. Hehe. Vi satt och hade så himla kul där på de trånga bänkraderna och märkte inte hur länge föreställningen höll på. De var så begåvade, och hade bara dansat/tränat i 4 månader. För oss skulle det vara en omöjlighet att kunna hoppa omkring och dansa sådär i den värmen en hel timme! Efteråt sprang de fram mot oss och slet opp oss på golvet för att dansa med dem. Alltså, det var fucking helt unbelivieble. Den bästa dansaren, som dansade som Shakira, slet opp mig och lärde mig afrikansk höftrullning. Jag kunde inte sluta le. Sen fick vi lära dem lite moves. Sen var vi alla trötta och tänkte avsluta workshopen. Då flockades barnen omkring mig och jag kan inte beskriva glädjen som de gav mig. Dessa barn är de vackraste människor jag mött i min dag. De lyser, de har sån stolt kroppshållning och så vackra drag och är helt underbara. Vi har varit rätt så bittra över deras uppenbara skönhet och känt oss ganska fula i jämförelse. Men dessa barn, åh, de som vi tycker är så vackra, de tyckte att vi var vackra. De tyckte att min vita hud var vacker och att mitt blonda hår var vackert. De sprang omkring mig och sa mitt namn och jag kände mig som en riktig Disneyprinsessa. De afrikanska drottningarna. ♥ Blir bara mer och mer förälskad i detta land ju fler dagar som går. Önskar att detta kunde hända varje dag, att vi fick dansa med de afrikanska drottningarna. Men imorgon väntar safari istället. (Inte fy skam det heller heheheh). Det kanske inte finns uppkoppling på savannen och vi stannar där i två dagar, men ska försöka höra av mig i alla fall. 
 
De afrikanska drottningarna som förtjänar guld och gröna skogar kanske inte har det så lätt som vi skulle vilja, många av barnen på denna skola har kommit i kontakt med prostitution, våld och överfall. Fast idag hoppas vi att vi ingjöt lite hopp i dem, många av dem skulle kunna jobba profesionellt som dansare/danslärare. Vill hjälpa, vill hjälpa, vill hjälpa. Även om det bara är något så litet som det var idag, att få dem att drömma och hoppas. Och ge dem lite presenter från er i Sverige, kläder och fotbollar. Så mycket kärlek så det inte ryms i hjärtat. Hoppas din dag var fin också mormor, med fina släkten. Saknar er alla. Men inte snön.
//Jk

3 kommentarer

Österholm

10 Feb 2013 21:52

Åh, det låter som en saga <3 ha det bra resterande tid med o kram till dig

Anonym

11 Feb 2013 11:47

Åh, vad fint och spännande er resa låtit hittills!

moster

12 Feb 2013 17:25

Vilken underbar resa ni gör!!! Tack för att man får vara med på ett hörn (fast man sitter i ett snörikt Sverige). Så himla kul att följa er på ngoma-bloggen. Hälsa alla och ha det gott resten av dagarna. "Sagor" tar slut. Kram på er.

Kommentera

Publiceras ej