Dag 1

1kommentarer

Hej. Igår åkte vi till Arlanda och var där i god tid innan flyget. Allt kändes så himla bra. Tågresan var jättekaotisk (27 väskor, en gitarr + några påsar) och superhärlig, precis så som jag skulle beskriva alla oss dansare tillsammans. Kaotiska och härliga! På Arlanda spelade vi kort och åt mat. Såg hur snötäcket la sig tjockare över den svenska marken och var glada över att snart slippa kylan... Flyget skulle gå vid åtta, och tio i sju hade inte lärarna eller rektorn visat sig, incheckning var senast kl 7. Paniken hann infinna sig. Det har verkligen varit motsättningar, hinder och allt möjligt ända in i det sista. Men vi hann och snart satt vi alla ihopträngda i ett litet flygplan utan luft. Långfärdsresan var helt okej men mycket tröttsam. Lite incidenter hände såklart även där. En mycket skärrande sak var när den längsta av oss inte fick syre till huvudet utan svimmade. Dock var det ingen fara efter att han fått lite luft, som tur var.
Jag pratade med en etiopisk supertrevlig man och allt gick bra. Jag som hade varit orolig över flygplanstiden. Flygplansmaten var gräslig men vi hade det bra där oppe i sällskap med stjärnorna. Kairo. Män med häftiga kläder. Addis Ababa. Ingen mat, förutom godis. Jag fick låtsas vara diabetiker för att få mig ett skrovmål. 
Cristians bilder
Sen. Sen Nairobi. Hetta och äventyr. Säkert 40 grader, strålande sol och vårt mål i hamn. Det känns så konstigt att återigen få uppleva solen som man inte sett skymten av på så länge. Vi har varit så himla glad hela dagen, trots nästan ingen sömn. Vi har även en intern tävling: brunast vinner. Målet är att bli brunare än Cristian. Jag ska bara vinna. 
 
Internet är oförutsägbart här, ibland försvinner allt jag skrivit. Även varmvattnet i duschen är oförutsägbart, för att inte säga obefintligt. Något som däremot finns i överflöd är myror i vårt vackra guest house som vi bor i. Vakterna står utanför murarna här, murarna som skyddar en så himla vacker trädgård full med bananer och mangos och blommor och djur. Det är på denna skyddade gräsmatta vi las oss i strålande sol idag och tränade inför tävlingen.... 

Det känns fortfarande som att man flyger, jag är så himla yr. Bäst att sova. Imorgon ska vi opp jättetidigt för att åka till slummen, sedan svenska skolan och sen dansa med en känd dansgrupp.
Lycka, paradis, himmelriket, kärlek!
//Jk

1 kommentarer

Helena von Schantz

09 Feb 2013 17:41

Tvära kast där, Julia. Från snö till 40 grader. Från slum till dans.

Svar: Jajamän. Kenya är verkligen kontarsternas paradis. Svårt att hinna med ibland.
Julia Teddy

Kommentera

Publiceras ej