DEN UTBREDDA RASISMEN

2kommentarer

Jag har ju redan skrivit lite om nyår. Men det var bara halva historien. Mellandelen av aftonen kantades av motsatsen till kärlek. I Skärblacka florerade nämligen hatet i ett pack rasister som inte välkomnade oss. Jag och fyra andra vita, blonda, svenskar gick utan problem in i en unken, tom partylokal. Inte var det party vad vi såg, efter våra preferenser brukar folk dansa och ha kul på fest, men där satt folk mest ned och tittade sig omkring. Efter ett tag kom resten av gänget, mitt härliga gäng, som vissa är från några andra delar av världen, med tillhörande skönaste kulturarv! Den ena pratar franska flytande, en annan är halvfilippinsk och så var det min man som pratar spanska (och är ashet). Enligt mig så blir det en ganska trevlig stämning med folk som inte är precis exakt likadana som mig själv. Det tyckte dock inte dessa tuffa killar från Skärblacka. När mina vänner skulle in efter oss så säger en av deras "vänner" att: bara så ni vet så finns det rasister här inne, så starta inte något bråk. Läser man mellan raderna: jag vet ju att såna som ni kan vara bråkiga. Syftar på: deras mörka hudfärg och att de inte är helsvenskar.
 
Jag uppfattar sedan inte så mycket av vad som händer, men det händer mycket på kort tid, mina vänner brukar vara schyssta nog att inte meddela mig om rasister. Jag blir så förfärligt jävla upprörd! Vi var i alla fall på den där festen i cirka en timme, mestadels stod vi utomhus och väntade på taxi hem. Då när jag fått reda på hur bägaren hade runnit över, hade jag börjat vrålgråta haha! De ville starta bråk, de där inne som hade sååå kul på festen. Det ville däremot inte vi. Polisen hade säkert inte ens stått på vår sida om de kommit. Så vi åkte hem, ganska modstulna. Jag satt och funderade på hur man anmäler något liknande. Eller på hur jag kan förändra världen. Det kan fan inte fortsätta såhär. Ska jag behöva vara rädd varenda gång Cristian inte svarar i telefonen? Varenda gång han ska gå ensam på stan en mörk natt? Inne på puls? Han skulle kunna bli nedslagen varsomhelst, folk blir PROVOCERADE av hans HUDFÄRG. 
 
Jag tror inte folk förstår hur utbredd rasismen är. Jag tror inte folk förstår hur svårt det är att vara/vara med en mörkhyad. Vet inte vad vi ska göra för att bekämpa rasismen. Men jag vet att vi alla måste göra det tillsammans! Innan något förfärligt händer. 
 
Resten av kvällen har ni ju redan fått läsa lite om. Vi mottogs varmt hos några andra vänner, äkta vänner. Och firade in det nya sagolik året på bästa möjliga vis ♥
//Jk

2 kommentarer

Helena von Schantz

03 Jan 2013 10:22

Vilken otäck upplevelse, Julia. Det blev inget bråk, det förekom inget våld, men det ni råkade ut för var hot och rädsla, och - värst av allt - att få ta emot budskapet att vi tycker att ni är mindre värda. Vem var det som arrangerade festen? Finns det någon man kan göra ansvarig?

Svar: Minst sagt otäckt. Killen som bjöd in oss heter Filip Andersson, men han anordnade detta tillsammans med sina 11 vänner efter vad jag har fattat...
Julia Teddy

Helena von Schantz

03 Jan 2013 21:13

Kan vara intressant att reda i vem som äger lokalen. Det brukar krävas någon vuxen ansvarig.

Kommentera

Publiceras ej