Vardagens viktiga vatten

0kommentarer

Om mindre än tre månader när jag skall volontära i Afrika kommer jag leva spartanskt i en lerhydda vissa dagar. Kommer ta del av vardagen hos niloter såsom masaier och luo, bantufolk såsom kikuyu. Förmodligen kommer jag få följa med på en daglig tur till en vattenkälla, kanske finns det en brunn någon kilometer från byn jag ska bo i. Kranvatten går inte att slösa såsom i Sverige. Känns så otroligt främmande, utmanande, orättvist, lärorikt och fantastiskt. Tänk att man kan leva så. Tänk att de är tvingade att leva så.  
 
Kontinenten Afrika är så stort, Tanzania som kanske är världens äldsta mest bebodda land är lika stort som två Sverige, Sahara lika stort som USA. I Sahara finns sandmoln lika stora som UK och de kan bli 5000 meter höga. Kommer fronteras med så många kulturskillnader, religioner, levnadssätt och miljöer och utvidga mitt perspektiv att se på saker och ting. Det kommer bli fränt och jag längtar så det knakar. Africa. Africcca! 
 
 

Kommentera

Publiceras ej