Lördag 11 januari 2014

0kommentarer

Ligger i sängen under det obligatoriska myggnätet. (Malaria dödar fler människor än hiv/aids.) Dagen har gått sin gilla gång på afrikanskt vis. Man går opp tidigt. Idag kl fem. Tuppen galer lite. Några grisar åker på slakt. Ärenden görs. Vi åker till en nationalpark och ser zebror, giraffer, flodhästar, antiloper, bufflar och mitt favoritdjur: elefanter. Åker hem i dödande värme. Det går inte föreställa sig hur varmt det är. 40 grader dagtid. Kl 11 på kvällen är det behagligt, man blir bara lite småklibbig i shorts och linne. Det rinner i alla fall inte då. Vad händer sen en dag i Tanzania? Vi kissar i ett hål i marken, störs över att Internet och mobiler inte fungerar, äter maten med fingrarna, dricker 20 flaskor vatten om dagen (och jag tre resorb), vaknar av böneutrop av imamen varje morgon, visar sitt pass flera gånger varje vecka för massa onödiga ting, skrattar at att Tyra Banks och Jay-Z gor reklam for lokala produkter (jag menar de staller sakert opp och gor reklam for majsmjol i en liten by i Morogoro), fyller hinkar med vatten fran den enda brunnen nar det for en gangs skull finns vatten, duschar sedan med hjalp av hinkarna, forsoker att inte trampa pa alla djuren som finns (t.ex. 20 cm lang tusenfoting), trampar i rod sand som bildar krokiga ojamna vagar, ater frukt varje dag, halsar pa alla som gar/aker motorcykel forbi. Och tusen andra sma saker som vi helt enkelt inte reflekterar over langre for nu bor vi har i Tanzania nagra manader och har vant oss vid standarden.
//Solbrand lycklig Jullan
 
Inte helt tillförlitligt med mobil på landsbygden i Tanzania, så är det någon som skickat meddelande till mig och inte fått svar beror det med säkerhet på det. Försök gärna igen! Eller hör av er till mamma. Mitt nr är +255778158226, jag far oftast era sms, det ar mina som inte verkar ga fram.

Kommentera

Publiceras ej