Morogoro

1kommentarer

Hej från Morogoro. (Detta inlägg skickas som sms till mor, som får uppdatera min blogg ifrån Sverige då Internetuppkoppling här på landsbygden är obefintlig.)

Igår checkade vi ut från YMCA och satte oss i en fin buss på väg till nästa destination: vår systerskola Bigwa. Det tog mer än fem timmar i uthärdlig men smärtsam värme och otrolig vätskebrist. Ofräscha men med glatt humör mottogs vi med sång och blommor här på Bigwa, som ligger i Morogoro vid foten av ett berg som är högre än molnen. Det är vackert så man ryser och gråter av lycka av att få vistas här. Allt är så himla grönt, blått och färgglatt. Vi fick äntligen smaka på afrikansk mat igen, har varit bortskämd med Chris ett tag, men nu var det på riktigt och så jävla gott så jag kommer nog komma hem som en ballong. Värt. Pratstund med eleverna här som är supertrevliga och ihärdiga när det gäller att vi ska lära oss swahili. Bara bra, språket är ofta ett hinder så alla nya ord gör att vi kan förstå dem mer och kan skämta som de älskar att göra. Efter den långa resan var alla trötta så la oss runt tio, jag skulle bara duscha bort lite svett och sand först. Gjorde det. Men mitt i duschen vrålar jag och slänger mig ut helt naken och då skrattandes. Det var en fin färgglad groda i duschen. När jag var ute och omsvept i handduken möts jag av kackelackor, ödlor och myggor. Höll på att dö av garv. Haha, såna här äventyr utsätts man för ständigt här i Afrika. Idag sover vi med några skorpijoner i rummet, men vi måste ju alltid ha myggnät så det är nog ingen fara för någon sängkompis (förutom löss).

Fick superfint sms av kusin Kristina alldeles lagom till dagens äventyr. Vi skulle ta oss till stan för att checka runt lite. Jag utan solkräm för jag bränner mig ju inte här. Shoppade kangas, vatten och mango. Gick runt i kanske tre timmar innan vi satte oss i den mest vilda bussfärd någonsin. Det är konstigt att man fortfarande lever! Haha. Skulle vilja ha skrivit ned alla sköna kommentarer som sades. Men för någon var det första gången ögonen attackerades av en flod av svett. Och jag trodde nog att jag skulle klämmas ihop och bli två meter lång och se ut som en spaghetti. Men vi klarade oss, ännu en gång, hallejulia! 

När vi kom hem blev det mat och prat om en kvinnoorganisation de har här, womens information window. Det är verkligen jätteviktigt för kvinnorna här, där får de råd och organisationen agerar som en försäkringskassa. Girl power! We can do it! Männen här har redan försökt köpa oss blonda tjejer...

Nu på kvällen har vi bara chillat, ätit (hörde grisarna skrika imorse, till kvällsmat blev det fläskköttfärssås) lärt oss swahili och beskådat den helt sjuka scenen av växter, stjärnor och berg. Det är nog vackraste stället på jorden, Tanzania. Afrika känns även denna gång som mitt andra hem.

Nu ska jag sova. Klockan är tio här, två timmars skillnad. Huvudet är sönderbränt och armarna röda. Jag kan visst bränna mig. Men det är inte alls farligt. Imorgon är jag brun och det är superfint till mina gröna ögon och röda läppar. Kan man känna sig, eller i alla fall få en illusion om att man inte är så äcklig som man faktiskt är. Imorgon opp vid kl fem för att kolla på när Hero Rats tränar. Kommer nog bli asballt! Nu tackar jag för mig, lycklig, mätt och galet förälskad i Tanzania.
 
Puss JK

1 kommentarer

Anonym

08 Jan 2014 20:50

Ooh, jag har hört så mycket om vulkanerna i Tanzania, att det finns en vulkan där som är helt insane, one of a kind. Skulle jag lätt vilja besöka om jag var där. Fast ni har väl ett spikat schema förstås?

Svar: Vi ska till en vulkan om nagra veckor, i arusha nara kilimanjaro!
Julia Teddy

Kommentera

Publiceras ej