Stockholm - ett land för sig

0kommentarer

Vi är i Stockholm jag och min syster. "Va mycke folk, vart ska vi?" var det första lantlollorna sa när de steg av tåget. Vi kände för att njuta av ett par dagars ledighet med att inte göra någonting, det kan man göra i Stockholm. Vi sitter på cafeer, äter gott, diskuterar, skrattar, läser och kollar på folk. Det har varit underbart idag. Ätit fish n chips på lyxställe, druckit bärs och kollat på fotboll. Shoppat tre dyra småsaker som glittrar och gör mig lycklig. Sen köpte vi varsin resetidning och slog oss ned på ett café med ett par koppar kaffe och drömde oss bort. Det är såhär man ska spendera sina dagar vart man än befinner sig. Planlöst, spontant och kravlöst. La vie est belle. 

Vi avled av skratt på väg ut från cafeet nyss. Vet knappt om man ska skratta eller gråta. Hörde ett samtal av en inbiten stockholmska som skulle "få komma i kontakt med naturen"..... Antagligen talade hon om hur det skulle vara att bo i någon förort till Stockholm. Haha. Jag blev mest imponerad att hon kunde uttala ordet, annars blev jag inte så imponerad. Att aldrig uppleva "naturen" själv ser jag som ett av de värsta brotten mot själslig utveckling, mot livet själv. Hur lever man om man inte kommer i "kontakt med naturen"?  Är så otroligt glad att jag i alla fall vet vad "natur" står för, och jag skulle aldrig kalla ute för samlingsordet "naturen". Det är så mycket mer än det. Det är där livet är ju. Imorgon åker vi hem igen, och det känns bra. 

Kommentera

Publiceras ej