Detta land

0kommentarer

Det finns en första gång för allting. Som att dela säng med en kenyan. Det har jag visserligen aldrig gjort. Däremot har jag för första gången i mitt liv sovit som en hemlös på några kartongbitar, när jag delade kartong med en kenyan. Det hände igår när fyra små flickor åkte buss och blev lurade och avsläppta på en bensinstation mitt ute i ingenstans i crazy maddafaking Afrika och blev tillsagda att tillbringa natten där. Så otroligt galna vi blev till en början, somliga helt hysteriska, sen inser man att det inte finns något annat att göra än att gilla läget och släppa några tårar. Vi var fast där. Klara och jag skaffade oss en kompis som gav oss mat. Hon är en av de där som inte ser mycket ut för världen, men som har ett hjärta av guld. Hon tog oss under sina vingar, gav oss varsin filt, och visade vad innebörden av en afrikansk drottning är. Hon jobbade där på bensinstation 24 timmar i sträck och var ledig lika länge innan nästa pass började igen. Hon som behövde sin sömn erbjöd mig halva hennes kartong för natten. Jag, som för henne är en helt främmande människa. Vi sov tillsammans några få timmar, och tankarna den natten var så många så jag trodde att huvudet skulle sprängas. Jag kunde inte reda ut någonting. Jag sov i alla fall som en bebis, fast höfterna värkte och jag vaknade lusbiten. Utan den här kvinnan hade vi säkert brytit ihop. Det är livsfarligt här om nätterna och 1/4 av de kenyanska kvinnorna har blivit våldtagna. Så, Gud välsigne henne. Bussresan fortsatte när solen gick opp. Regeringen har, pga många dödsfall, infört en lag som säger att fordon med mer än 6 passagerare inte får köra på natten utan måste stanna vid närmsta ställe. Vilket bussbolaget "glömt" att informera oss om. Vår 14 timmars bussresa var således slut efter 29 timmar. Åh vad vi älskar Afrika vid dessa tillfällen! Mombasa är svettigt. Det går inte ens att förklara med ord hur pass varmt det är. Utan pool eller hav funkar det inte, du skulle bilda en egen pool med ditt eget svett typ. Så väl framme här kände vi oss förtjänta av att ligga vid poolen hela dagen. Poolen byts ut till hav imorgon. Ganska värt den händelserika, långa resan hit. Lär mig så himla mycket om livet så det är galet; mänskliga rättigheter, fattigdom, olika kulturer etc. Och det på det allra bästa sättet, genom att uppleva det själv...
Puss, JK

Kommentera

Publiceras ej