tisdag

1kommentarer

i tisdags drog jag på mig de mest färgglada kläder jag hittade, åt som vanligt frukost på hotellet med gänget kl åtta innan nya utflykter hägrade.
vi skulle åka runt till "the golden circle" och äntligen såg vi strålar av sol. (en bristvara här på Island.) det kunde ju knappt bli en bättre start på så vis. stop 1: thingvellir nationalpark förtrollade oss, trots att det var lite för turistigt. naturen var slående. och naturligtvis stannade jag, erik och sussa och stod på huvudet ett antal gånger för att på så vis ytterligare kunna bli så pigga att vi såg alla tusentals nyanser i gräset, bergen och floderna. 
kontinentalplattorna som utgjorde gränsen mellan amerikanska och europeiska delarna var skitfräna. de bildade en enorm dal med så fin och typisk isländsk miljö så man blev glad. såg också det första djuret på resan: en larv. eljest är det trädtomt, alltså tomt på träd. vi räknar granar och har inte ens kommit till hundra, typ. mest lavaöken och höga berg utan vare sig djur eller träd. bara mossa och svart lava. hur tråkigt som helst, enligt trädkramaren. efter det åkte vi till geysir och såg naturens egna fontäner. intrycket förtogs, även här, av en alltför turistig känsla och för många selfiepinnar när den högsta gejsern sprutade minst 10 meter opp i luften. naturen är fenomenal, nu är den en turistattraktion med anordnade stigar, stängsel och alla världens nationaliteter samlade med kameran i högsta hugg. njuter de ens av sjävla upplevelsen eller är det enbart för att lägga opp bilder på sociala medier? det här har vi diskuterat i oändliga samtal. men vi är inte bättre än att vi också vill föreviga stunden med en snabb fotoblixt. 
sedan åkte vi till gullfoss vattenfall. där besöktes jag återigen av lite feber pga det otroligt kalla klimatet och en rätt så ansträngande dag, så jag gick och fikade i min ensamhet. vilket nog var tur, för dagen därpå var jag piss-sjuk, och hade jag stannat längre vid vattenfallet vem vet hur det hade kunnat sluta? 
sist men absolut inte minst var dagens höjdpunkt, enligt mig. ett ganska spontant stopp vid en ganska naturlig vulkansjö som i all sin enkelhet gjorde mig mållös. det här var skönhet när den var som bäst. kanske också för att jag i hela mitt liv alltid har velat se en vulkan, men också pga allt annat. en sjö. i en vulkan. och vi gick omkring den och kollade ned på vad som varit där; något magiskt, enormt och kraftfullt, som nu låg i stiltje och sov. livet. sagolikt. njut varje minut. brinn för stunden, sov när du slocknat. var sådär farligt oförutsägbar och vacker, precis som en vulkan. 

1 kommentarer

Frida

28 Aug 2015 15:36

Vilket äventyr! Låter helt magiskt Julia!! ❤

Kommentera

Publiceras ej