utflykt

0kommentarer

idag sa jag hejdå och på återseende till hjärtat (tungt tungt tungt), sen drog jag med mina bästisar till reykjavik. staden är urbota tråkig än så länge. jag är nästintill lite rädd för den. det är så himla himla ensligt och sterilt. människor är det få av, och de ler ej, blommor och träd eller ett uns till livstecken finns knappt - förutom på den italienska restaurangen där vi just inmundigade vår kvällsmat. det är inte ens skräpigt på gatorna (första gången jag klagar på det, men det hade stillat min hunger på livstecken). 

svart lava ramar in mossan som ligger platt över landskapet. det är kargt och precis sådär kyligt som man har sett i gamla filmer. mössa och vantar krävs, och en fleece under jackan. imorgon ska vi ej tillbringa mycket tid i reykjavik utan planen är att vi drar ut på vischan och badar i blå lagunen för att fira mors fölsedag. då hänförs man nog så mycket av naturen och hinner gå in i ett sinnestillstånd där man blir så förtrollad att de läskiga islänningarna hamnar i glömska. för det är nog så himla fint på denna ö. 

vi kom nyss tillbaka till hotellet och jag sa åt mamma att ta plats i en fåtölj medan jag snabbt meddelade att det redan var hennes fölsedag i sverige. drog av en "ja må hon leva" på ett piano och sjöng så det slog härliga till. klink klink. 

hurra för världens bästa mamma! att få göra den här resan med dig är livet. 

Kommentera

Publiceras ej