hus är guld

1kommentarer

pappa är en husägare. han köpte ett renoveringshus första gången i 20års åldern. eve var bebis så hennes rum målade pappa med kaniner, flygplan, bilar och moln. efter det projektet så bestämde han sig att han skulle bygga ett helt precis eget hus. så det gjorde han. han köpte en stor tomt precis bredvid skogen och med spik och hammare blev det vårt stenkulla, mitt barndomshus på landet. åh det var så idylliskt med alla höns och kaniner. där firades mina första jular med hela släkten samlad och min bästa födelsedag när jag som 4åring fick min första specialsydda spetsbh och dansade till spice girls. minnet av detta huset är i periferin men alltid inramat med små hjärtan. största sorgen som 6åring var när vi sålde det. men, istället köpte han stora vita huset som var i  gigantiskt behov av renovering även det. fyra våningar klädde han om med golv, tapeter och kakel. det var fint. det finaste huset. där gjordes mitt rum om flera gånger och alltid i någon utav regnbågens färger. på en födelsedag med mina bästisar så fick alla gäster måla/skriva något fint på väggarna och så såg det ut ända tills det till slut blev vitt och jag målade solsystemet i taket. det häftigaste på 00-talet var internet och vi hade ett s.k. datarum och på golvet hade pappa lagt en matta som han hade ristat in ett snabel-a i!!!!! hur poppis blev jag inte bland kidsen efter att jag bjudit hem alla till daaatarummet tror ni? sen såldes det bara "för att det var för stort" och vi skulle "mellanlanda" i en lägenhet innan vi hittade ett nytt hus. letandet drog emellertid ut på tiden och mellanlandningen blev till ett år. men hallå! nu står vi här igen med ett sprillans nytt hus! pappas fjärde, och inte alls mindre än stora vita som såldes just pga den anledningen. haha. för fyra månader sedan så var det det äckligaste huset jag någonsin sett. på riktigt. nu är det: wow. och mina föräldrar är ju lite sådär speciella. så att köpa ett nytt hus kan man ju tro är lite såhär "var nu försiktiga barn". men nej, så har mina päron aldrig varit. de köper ett nytt hus och säger istället "här är en vägg. måla den med vad du vill". det konstigaste är att eve vill bo i det rummet också. och det enda hon sa va "du målar inte något rosa, lila eller glittrigt, okej?" 

så vaaaa tror ni ens jag håller på med? 
målar rosa, lila och glitter såklart. motivet får ni inte se förrän det är klart och eve har godkänt. haha. ha. ha. 

det jag ville komma fram till var iaf att pappa är lite galen, snarare fanatisk när det gäller att rusta opp gamla hus. och att föräldrar ALLTID ska uppmuntra barnens kreativitet. det är nog det allra finaste och friaste jag kommer ihåg som barn. bäst. tack mamsen och pippin! 

en måånad kvar tills flytt flytt flytt. flyt. 

1 kommentarer

Anonym

14 Mar 2015 16:42

Vart blire flytt?

Kommentera

Publiceras ej