vardagsflickan varje dag

0kommentarer

alla dagar skimrar lite mer än dagen innan. det där med rutiner, att våren är på väg, att varje dag mötas av ett nytt fågelkvitter, att lära sig mer för varje ny dag som kommer; sånt passar mig. 

att gå promenader i natten med hög musik och dansa ensam på gatorna och varenda stjärna lyser starkare än gatlyktorna och jag är för kort för att nudda dem men ändå så känner jag mig varm och inlindad i dem; då lever jag. 

att planera och drömma och längta och hoppas och veta att ibland måste man göra såna där vardagliga saker ganska ofta men helt plötsligt så finns där något att fira ändå; det är då jag är som gladast. 

det är just nu jag är yngre än vad jag någonsin kommer bli. jag tänker inte låta en enda sekund gå till spillo. jag tänker aldrig förpassas till en vardag som är konstant tråkig, jag tänker dricka vin på en tisdag, ha finkläder på en torsdag, aldrig låta ålder bestämma på vilket sätt jag ska äventyra, äta ärtsoppa när jag än känner för det och vara vaken länge trots att man ska opp tidigt dan därpå; jag kommer fortsätta vara en rebell och fira så mycket jag ens kan och hinner vareviga dag tills döden skiljer mig åt. 

jag ska lätt bli ihågkommen som hon, kvinnan, som gjorde varenda vardag till fest. 

Kommentera

Publiceras ej