djur

0kommentarer

folk som har svårt för att förstå hur man kan va djurvän och köttätare. det ska inte ens behöva vara kontroversiellt, men ok, jag försöker förklara. skillnaden mellan plågeri av ett djur och att äta kött är stor. enorm. förstår man inte det så ber jag om ursäkt å dina vägnar. jag förespråkar ej djurindustrin, försöker dagligen reducera intaget kött, äter i princip kanske på sin höjd en liten köttprodukt per dag (ungefär i samma mängd som en köttbulle, alltså väldigt liten) och i så stor mån det går av vårt egna kött. (äter på restaurang 3-5 dagar i veckan och då är det förstås svårt). jag förespråkar aldrig kött som inte är svenskt, och anser att industrin med kött är alldeles för enorm och drastiskt borde minskas. folk äter för mycket kött och det slängs alltför mycket som inte ens konsumeras innan det står 'utgånget datum' på, det är däri problemet ligger. jag mår personligen inte väl om jag inte äter kött och tycker därmed att det är en fullskaligt godtagbar ursäkt, som är opp till var och en att bestämma. 

nåväl, nu till ett annat ämne för det jag däremot vill uppröras över är djurplågeri. hur djur misshandlas genom livet för att dö en sorglig, ovärdig, onödig död. djur är en av jordens vackraste skapelser och de enda aliens vi hitills hittat på en planet är vi människor här på jorden, som på storskalig nivå gör industri av dem. 

kollade ikväll på DiscoveryChannel som är ett program jag brukar bli så glad över; det är informativt, spännande och livsbejakande. ikväll handlade det dock om Sydafrikas Canned Hunting. de avlar lejon, misshandlar dem, skiljer dem från modern efter 5-10 dagar när de i vildmarken separeras naturligt efter ca 1-2 år samt låter dem bo i små burar som inte alls passar ett lejon och har sedan en avrättning med x antal skott åt alla håll och kanter. anledningen? jo, för att tjäna pengar. det är en växande, lukrativ industri där människor genom ett klick på andra sidan jorden kan bestämma/beställa exakt vilket av lejonen de vill skjuta, vilken färg och storlek. betala hundratals kronor för det djuret, beställa flyget till Sydafrika, skjuta "sitt" lejon i sin lilla bur och åka hem efter någon dag medan djuret stoppas opp och skickas hem någon vecka efter. japp. det är verkligheten. industri!! av djur!! och presidenten tycker detta är OK för landet tjänar pengar på detta + turismen. jag blir så rasande. hur ett rikt land som Sydafrika har makt att göra precis hur de vill, utan begränsning, marknadsför sig med blodiga pengar och hur lata turister åker dit för att uppleva något falskt. en illusion. och hur de kan fortsätta leva med detta samvete som borde ha någon form av existens i deras kroppar också, precis som i min och din, eller hur? visst är det obegripligt? skillnaden, som de sa i programmet, var att åka till Tanzania på en "vanlig" jakt, kanske tillbringa 21 dagar på savannen utan att ens ha sett ett byte. ja, det är ju bättre i och för sig. men, och jag kaaaaan inte ens poängtera hur jävla oviktigt det är med statusen att skjuta ett djur på savannen för att sen ha det som prydnad hemma!? hallå? haha, för det är väl "statusen" de vill åt?? eller varför gör de det? varför? dags att skaffa sig some ballz

blä. industrier är så äckligt. häromdagen kräktes jag lite på "yogagirl" också. eller inte bara på henne, utan på alla som livnär sig på yoga. jaha. har de uppfunnit en ny form av "yoga" eller vad dillar de om? vanlig, sån där uråldrig yoga, kan man nämligen inte ens livnära sig på. du kan inte göra industri av yoga, bli rik och tjäna pengar. FÖR DÅ ÄR DET INTE YOGA 

åh. människor. ibland är vi så tragiska och jag vet inte vart jag ska vägen. önskar verkligen det finns liv på en annan planet. för somliga aliens jag redan drabbat samman med är så outhärdliga och envist tröga så det inte ens finns hopp. 

sen finns det ju de, de som gör allt värt. och det är ju för deras sällskap, skämt, goda ord och skratt som man orkar med de andra. 

Kommentera

Publiceras ej