till minne av en legend

3kommentarer

saknaden är evig. det finns en människa jag skulle kunna skriva om vecka efter vecka här på bloggen. om min saknad till honom och allt han sagt och gjort. 

klockan är precis slagen tolv när lasse berghagens stämma lyser opp denna dystra dag i oktober. jag sitter på bussen, och precis som alltid när jag åker buss så flyger ett minne av min morfar förbi i periferin. "en busschaufför, en busschaufför, de é en man med glatt humör". den låten var som skriven om honom. jag tror den är det. 
men nu är det 'en kväll i juni' som spelas av en outsäglig slump. jag hör texten som för första gången och precis innan refrängen börjar så exploderar ögonen av tårar. igen. ögonen är aldrig torra när morfar förs på tal. det var nämligen så att en av mina bästa dagar någonsin var dagen för min student; en sommarkväll i juni. det var en fantastisk dag med hela släkten samlad, solen strålade, musiken dansade ur högtalarna och skratten avlöste varandra. verkligen en av mina bästa dagar. när sällskapet blev mindre och skymningen föll så sa den äldsta i sällskapet: att nu fan börjar festen! det var 80+ någonting morfar. och vi dansade, sjöng och skrattade tills klockan var ungefär tre på morgonen. 

Ja det va´ en kväll i juni, då när sommarn e´ som bäst
Hon dansade för morfar som hon gillar allra mest.
Hennes morfar satt å nynna på en sommarmelodi
Plötsligt spratt de´ till i gubben, han blev ung och han blev fri

Han tog av sig sin kavaj 
sparka av sig båda skorna. 
Å så spotta´ han ut snuset 
och sa min sköna får jag lov
Hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje och de skrattade och sjöng

jag saknar dig, morfar. livets gubbe som levde varje dag till 110%. 

3 kommentarer

Moster

22 Oct 2015 13:10

Ja, han är verkligen saknad 💖😢 Du skriver så fint så det går rakt in i hjärtat. Snyft!! Tack för att DU finns och förgyller vår jord. KRAM

Patricia

22 Oct 2015 14:35

Så himla fint skrivet! <3

EM

22 Oct 2015 16:33

Tack Jullan, du vet inte hur rätt du har.
Kram

Kommentera

Publiceras ej