Sockerkaks Recept

3kommentarer



Jag har dekorerat min sockerkaka med hjälp av vaniljsocker. På den högra ser du tydligare vilket mönster jag valt!

Saftig Sockerkaka
1 st                                                                    Ugnstemperatur 175 grader

Ingredienser:                                                
50 g margarin eller smör   
1 1/4 dl mjölk                                                   
2 ägg    
2 dl socker    
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker eller vanillinsocker, rivet skal av 1½ citron eller apelsin.

Tillagning:
Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Smält fettet och häll i mjölken, den kan gärna bli lite varm. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt den varma mjölken med fettet och ev smaksättning. Rör till sist ner mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten i formen.


Idag har jag bakat sockerkaka. Det var jätte kul och perfekt att göra om man är rastlös och inte har något att göra. För att göra min sockerkaka godare använder jag Havregryn istället för Ströbröd för att bröa formen med. I alla fall tycker jag att det blir godare!

Ni vet att ni älskar mig // Jullbull

3 kommentarer

Hanna =)

11 Mar 2008 16:10

åååh vad gott :D

jessica

11 Mar 2008 16:18

nice me recept!

Kolla gärna in min blogg också!

www.pessicaz.blogg.se

Julia

11 Mar 2008 16:23

Ja det är riktigt gott Hanna!:D
Såklart jag gör Jessica. =)

Kommentera

Publiceras ej